الماس

چگونه پیشرفت شغلی خود را شروع کنید

 

 

در بازار کار رقابتی امروز، باید بدانید که چگونه شغل خود را پیش ببرید. با توجه به خدمات آموزشی Lorman، هفتاد و چهار درصد از کارمندان احساس می‌کنند که به دلیل کمبود فرصت‌های توسعه، به پتانسیل کامل خود در محل کار دست نمی‌یابند. اگر به دنبال پاسخ هایی در مورد چگونگی شروع سریع پیشرفت شغلی خود هستید، در اینجا مروری بر مسیرهایی که می توانید طی کنید، چالش های رایجی که ممکن است با آن ها روبرو شوید و بهترین راه ها برای شروع ارائه شده است.

 

پیشرفت شغلی چیست؟

 

 پیشرفت شغلی جنبه مهمی از سفر حرفه ای شماست. این فرآیند استفاده از مهارت ها و انگیزه شما برای دستیابی به اهداف توسعه حرفه ای خود، به دست آوردن موقعیت های سطح بالاتر و کسب مسئولیت های مهم در محل کار است. پیشرفت شغلی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند:

- ارتقاء  یا توسعه حرفه ای

- فعالیتهای جانبی

- مهارت های جدید یا آموزش

 که برای رسیدن به اهدافتان، به اشتراک گذاشتن آنها حیاتی است. به عنوان مثال، می توانید تمایل خود برای افزایش حقوق را با مدیر خود در میان بگذارید. صرف نظر از مسیر پیشرفت شما، ممکن است با چالش های رایجی روبرو شوید که مانع از رشد شغلی شما می شود.

 

چالش های متداول در پیشرفت شغلی

 

 کمبود مربیان

مربیگری برای توسعه حرفه ای ضروری است، اما بسیاری از محیط های کاری برای ارائه فرصت های کافی برای ارتقاء شغلی تلاش می کنند. بر اساس مجله توسعه شغلی، نزدیک به 85 درصد از کارکنان در سازمان خود مربی ندارند - با این حال، 97 درصد معتقدند که مربیگری برای رشد شغلی آنها ارزشمند است.

دلایل این اختلاف عبارتند از:

- کمبود زمان و منابع: بسیاری از رهبران به جای برنامه‌های مربیگری، نتایج نهایی شرکت‌های خود را در اولویت قرار می‌دهند.

- فقدان برنامه‌های مربیگری رسمی: بدون برنامه‌های آموزشی ساختاریافته، کارمندان نمی‌دانند چگونه به مربیان بالقوه نزدیک شوند.

-  تفاوت‌های نسلی: افرادی که از  نسل‌های قدیمی هستند بازنشسته می‌شوند و تعداد کارمندان باتجربه‌ای که می‌توانند نقش‌های مربیگری را در سازمان خود بر عهده بگیرند کاهش می‌یابد.

 

پیشرفت های تکنولوژیکی

 نوآوری های تکنولوژیکی به طور قابل توجهی بر پیشرفت شغلی تاثیر گذاشته است. برای مثال، کار از راه دور، یادگیری اشکال جدید فناوری، مانند نرم افزار کنفرانس ویدئویی را ضروری کرده است. انتظار می رود این روند رشد کند. طبق گزارش McKinsey، شصت درصد مشاغل می توانند 30 درصد یا بیشتر از فعالیت های خود را با فناوری هایی مانند هوش مصنوعی خود کار کنند. با این افزایش نوآوری، درک این فناوری ها برای جلوگیری از عقب ماندن بسیار مهم است.

 

کلیشه های مشکل ساز محل کار

 

کلیشه ها تصورات از پیش ساخته شده ای در مورد گروه های خاصی از مردم هستند که در محل کار، می توانند مانع پیشرفت شغلی شوند.

  این کلیشه ها شامل:

- جنسیت: زنان متفکر کمتر به حرفه خود متعهد هستند، در نتیجه دستمزد نابرابر، فرصت های محدود، و وظایف چالش برانگیز کمتری دارند

- سن: اینکه کارگران مسن تر در مقایسه با  همتایان جوان خود، در کسب مهرات های جدیدمهارت توانایی  کمتری دارند.

- نژاد: فرض بر این است که برخی نژادها به اندازه سایرین توانایی ندارند

 

عدم تعادل بین کار و زندگی

بسیاری از متخصصان برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی خود تلاش می کنند. زیرا، فرسودگی شغلی بسیاری از مشاغل را دچار رکود کرده است. طبق نظرسنجی سایت کاریابی Indeed، بیش از نیمی از کارمندان احساس فرسودگی می کنند و بیش از دو سوم معتقدند که احساس  فرسودگی، پس از همه گیری کرونا بدتر شده است. طبق بررسی هاروارد بیزینس ریویو، تعادل بین کار و زندگی یک راه حل یک باره نیست. شما باید به طور مداوم ارزیابی کنید که چگونه کار شما با شرایط و اولویت های در حال تحول شما مطابقت دارد. بدون ابزارها و روش‌های مناسب، می‌توانید در مدیریت زمان خود در حین رشد شغلی دچار مشکل شوید.

 

شکاف در صلاحیت ها و مهارت ها

 شکاف در مهارت های صنعت ، دلیل رایجی است که بسیاری از متخصصان برای پیشرفت شغل خود در تلاش هستند. گزارش مک کینزی نشان می‌دهد که 87 درصد از شرکت‌ها در سراسر جهان می‌دانند که شکاف مهارتی دارند یا ظرف چند سال آینده خواهند داشت. مهارت‌های ضروری کسب‌وکار فقط به شما کمک نمی‌کند در شغلتان بهتر عمل کنید؛ آنها همچنین می توانند اعتماد به نفس شما را افزایش دهند. بدون این اعتماد به نفس، می‌توانید به تصمیم‌های خود بی‌اعتماد شوید، از ریسک‌های حرفه‌ای اجتناب کنید و انتقاد را شخصاً بپذیرید - همه اینها می‌تواند بر پیشرفت شغلی شما تأثیر منفی بگذارد.

 

 

پنج راه برای شروع پیشرفت شغلی

 

علیرغم چالش های رایج، می توانید پیشرفت شغلی خود را از طرق مختلف آغاز کنید. در اینجا پنج مورد برای بررسی وجود دارد.

1. اهداف خود را تصور کنید:

یکی از بهترین مکان ها برای شروع، تحکیم اهداف حرفه ای خود است. تجسم مسیر شغلی مورد نظرتان می تواند به شما در به دست آوردن وضوح کمک کند. همچنین می تواند:

- ارائه جهت: شما را قادر می سازد تا تلاش های خود را اولویت بندی کنید و تصمیماتی اتخاذ کنید که با اهداف بلندمدت شما همسو باشد.

- افزایش انگیزه: افزایش انگیزه برای کار در جهت اهداف حرفه ای خود بوجود می آورد.

- کمک به رشد حرفه ای: به شما امکان می دهد تا درک کنید که برای دستیابی به اهداف خود به چه مهارت ها، تجربیات یا توانایی های جدیدی نیاز دارید.

 

ایجاد چشم انداز برای حرفه خود به این معنی نیست که فقط بر روی اهداف حرفه ای خود تمرکز کنید. با توجه به دوره آنلاین رهبری سازمانی ، هدف توسعه شخصی شما این است که چگونه اثربخشی خود را در محل کار افزایش می دهید. این بدان معناست که در حین رشد شغلی خود، در نظر بگیرید که چگونه ویژگی‌ها، شیوه‌های حرفه‌ای و قابلیت‌های شما بر روی یکدیگر ساخته می‌شوند.

 

2. به طور مؤثر آنچه را که می خواهید به اشتراک بگذارید.

 به دلیل ترس از طرد شدن، عدم اعتماد به نفس یا عدم اطمینان در مورد نحوه دریافت ایده های شما، برقراری ارتباط با نیازهای خود در محل کار می تواند مشکل باشد. با این حال، صحبت کردن برای پیشرفت شغلی شما بسیار مهم است و به شما کمک می کند تا در سازمان خود دیده شوید و روابط قوی با سرپرستان خود ایجاد کنید. بیان اهداف توسعه حرفه ای خود به مدیر یا بخش منابع انسانی بسیار مهم است زیرا این مکالمات می تواند منابع مفید را مشخص کند یا به شما امکان می دهد یک حامی کسب کنید (شخصی در سازمان شما که می تواند از پرونده شما برای ارتقاء حمایت کند). بررسی عملکرد شما یکی دیگر از موارد مهمی است که با  صحبت کردن می تواند باعث پیشرفت شغلی شما شود. طبق بررسی هاروارد بیزینس ریویو، ایفای نقش فعال در بررسی عملکرد ضروری است زیرا اکثر مدیران نمی توانند تمام کارهایی که شما انجام داده اید و می خواهید به دست آورید را به خاطر بیاورند. آنچه را که در نقش خود به دست آورده اید و به نفع شرکت و پیشرفت حرفه ای شما بوده است را مشخص کنید.

 

3. پست های شغلی داخلی را بررسی کنید همانطور که شغل خود را رشد می دهید، تمایل به ارتقاء رتبه های شرکت خود طبیعی است. با این حال، راه دیگری به نام حرکت جانبی برای پیشرفت و به دست آوردن تجربیات جدید وجود دارد. حرکت جانبی مستلزم بررسی پست های شغلی داخلی یا صحبت با مدیر خود برای ایفای نقش جدید یا انتقال به بخش دیگری است. اگرچه ممکن است این پیشرفت به نظر نرسد زیرا منجر به مسئولیت های بیشتر یا افزایش حقوق نمی شود، ولی اغلب منجر به رضایت شغلی بالاتر می شود که می تواند به همان اندازه مفید باشد.

 

4. شبکه درون و برون سازمان شما

 

 شبکه سازی برای پیشرفت حرفه ای ضروری است. با برقراری ارتباط با افراد درون و بیرون سازمان خود، می توانید شبکه ای قوی بسازید که به شغل شما کمک می کند. برخی از راه‌هایی که می‌توانید به طور مؤثر شبکه‌سازی کنید عبارتند از:

- مشارکت در رویدادهای شرکت: رویدادها برای معرفی خود به افراد تأثیرگذار در سازمان، اشتراک‌گذاری علایق و یادگیری در مورد زمینه‌های تخصص دیگران، عالی هستند.

- پیوستن به گروه های حرفه ای: گروه های حرفه ای مرتبط با صنعت یا علایق شما می توانند به گسترش شبکه فراتر از سازمان شما کمک کنند.

- شرکت در کنفرانس های صنعتی: کنفرانس ها راهی سرگرم کننده برای ملاقات با افراد خارج از سازمان شما و کسب اطلاعات بیشتر در مورد روندها و پیشرفت های صنعت است.

- استفاده از رسانه های اجتماعی: پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند لینکدین، توییتر و فیس بوک می توانند به شما کمک کنند با متخصصان همفکر ارتباط برقرار کنید، محتوای مربوط به کار را به اشتراک بگذارید و در گفتگوهای صنعتی شرکت کنید.

 

با اولویت دادن به ایجاد رابطه، می توانید شغل خود را ارتقا دهید و در عین حال به دیگران کمک کنید تا همین کار را انجام دهند. یک مکالمه سریع یا ارتباط جدید می تواند راهی باشد که شغل بعدی شما را به ارمغان می آورد یا شما را ترغیب می کند که درخواست ترفیع کنید. شما هرگز متوجه نخواهید شد مگر اینکه خودتان را معرفی کنید و شروع به شبکه سازی کنید.

 

5. به تحصیل خود ادامه دهید

 

 ادامه تحصیل یک سرمایه گذاری ارزشمند در حرفه شما است. با به روز ماندن در روندهای صنعت، توسعه مهارت های جدید و گسترش شبکه حرفه ای خود، می توانید موقعیت خود را برای موفقیت و رسیدن به اهداف شغلی خود متمرکز کنید. کسب مدرک پیشرفته یا اخذ گواهینامه از طریق یک دوره آنلاین تنها چند گزینه آموزشی موجود است. همچنین می‌توانید از مدیر یا بخش منابع انسانی خود در مورد منابع کارکنان بپرسید، مانند: - برنامه‌های بازپرداخت شهریه

- فرصت‌های آموزشی داخلی

 - گواهینامه‌های رایگان

اگرچه این گزینه‌ها می‌توانند مزایای متعددی داشته باشند، اما اگر می‌خواهید در حین پیشرفت شغلی خود به تعادل بین کار و زندگی دست یابید، آموزش آنلاین بسیار انعطاف‌پذیرتر است.

 

یادگیری آنلاین می تواند به رشد شغلی شما کمک کند

در دنیای پرشتاب امروزی، ادامه یادگیری و رشد حرفه ای ضروری است. با افزایش یادگیری آنلاین، کسب مهارت ها و دانش جدید برای پیشرفت شغلی آسان تر از همیشه است. گسترش مهارت های کسب و کار و درگیر شدن با شبکه ای از یادگیرندگان می تواند موقعیت بهتری برای مسیر شغلی موفق داشته باشد.