الماس

 رابطه صمیمانه در جلسه کوچینگ
صمیمیت و همدلی در روابط کوچینگ، باید متمرکز بر اهداف کوچی و چگونگی دستیابی به آن‌ها باشد. کوچینگ مشاوره نیست، بنابراین نیازی نیست که کوچ بیش‌ازحد در مورد زندگی خصوصی کوچی بداند یا «بهترین دوست» او شود. درواقع هدف کوچ ایجاد سطحی از روابط صمیمانه است که کوچی عملکرد کاری خود را با صداقت تمام با کوچ در میان می‌گذارد و از این امر کاملاً احساس رضایت و خوشنودی دارد. کوچ سعی می‌کند با ایجاد فضایی گرم و صمیمی، کوچی خیلی راحت و بدون دغدغه ایده‌ها و افکار خود را بیان کند.
شاه‌کلید اصلی برای ایجاد رابطه صمیمانه در جلسه کوچینگ، استفاده از تجربیات زندگی خودِ کوچی است که به‌طور طبیعی به وجود آمده است؛ یعنی دقیقاً زمانی که مانند اکثر مردم از مهمانان خود استقبال می‌کنند، از دیدن آن‌ها خوشحال می‌شوند و می‌خواهد با روی باز و گشاده، راحتی را در روابط خود ایجاد کنند. این دقیقاً همان حس طبیعی صمیمیت است. اگرچه ممکن است لحن صحبت کوچ با یکی از اعضای تیم و یا یک مهمان متفاوت باشد؛ اما انگیزه و نگرشی که در پس کلمات وجود دارند، تقریباً یکسان خواهد بود.

 

چگونه کوچ این صمیمیت را به جلسه کوچینگ دعوت کند؟
کوچ باید برای ایجاد رابطه صمیمانه در جلسه کوچینگ، پس از یک سلام و احوالپرسی اولیه، مکالمه را به‌گونه‌ای آغاز کند که به کوچی اجازه دهد به‌راحتی شروع به صحبت کند و همچنین باید طوری رفتار کند که واقعاً به مراجع و گفته‌های او علاقه مند است. به‌طورکلی صمیمیت از تشابه حاصل می‌شود. ما با افرادی که به ما شبیه‌تر هستند احساس نزدیکی بیشتری می‌کنیم. این تشابهات می‌توانند در هر چیزی باشد ازجمله:
شکل ظاهری و طرز لباس پوشیدن
زبان و حرکات بدن
کیفیت صدا (بم و زیر بودن)
طرز صحبت و استفاده از کلمات
اعتقادات و ارزش‌ها
رابطه صمیمانه در جلسه کوچینگ
لازم نیست یک کوچ کاری کند که دیگران مانند او باشند، در عوض کوچ به آن‌ها کمک می‌کند تا در مورد خود مؤثرتر بیندیشند.

 

چه زمانی رابطه صمیمانه در جلسه کوچینگ بیشتر می‌شود؟
همان‌قدر که موضوع صمیمیت اهمیت دارد؛ زمان ایجاد آن نیز دارای اهمیت بسیاری است. یکی از بهترین زمان‌ها، مراحل اولیه جلسه کوچینگ است. پس از احوالپرسی سؤالاتی مطرح شود که مکالمه را به سمت صمیمیت و درنهایت هدف کوچینگ سوق می‌دهد. کوچ باید به یاد داشته باشد که فعالانه، علاقه خود را به صحبت‌های کوچی نشان دهد و از صحبت زیاد خودداری کنید؛ بهتر است بیشتر شنونده خوبی باشد. در مواردی که پیش‌ازاین جلسه کوچینگ، یک رابطه خوب و راحت برقرار کرده‌اید، نیازی به کار خاصی برای ایجاد روابط ندارید؛ زیرا این رابطه قبلاً وجود داشته است. بااین‌حال، اگر کوچ، واقعاً کوچی را نمی‌شناسند، پس برای رهبری و پیشبرد هر چه صمیمانه‌تر جلسات کوچینگ باید پایه و اساسی ایجاد کند که پیش از اعتماد، صمیمیت به وجود آید.
برای ایجاد رابطه صمیمانه در جلسه کوچینگ کوچ باید زمان کافی برای این کار اختصاص دهد و نباید در کار خود عجله کند. با هرگونه تلاش عجولانه، این خطر وجود دارد که صمیمیت مصنوعی دیده شود، چیزی که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد. این نکته در مورد توصیه‌های مربیان کوچینگ درست است که معمولاً می‌گویند: کوچ باید زبان بدن و الگوهای گفتاری مراجع خود را مانند آینه نمایان کند. این شفافیت در رفتار کوچی فقط با ایجاد رابطه صمیمانه به دست خواهد آمد. اگر کوچ در این بخش مهارت به خرج ندهد، ممکن است عملکرد او نادرست و نابجا به نظر رسد و حتی گاهی آزاردهنده باشد؛ چه‌بسا باعث بروز آسیب‌های زیادی در روند جلسه کوچینگ شود.

 

افزایش صمیمیت تنها با یک تطبیق ساده
یکی از روش‌هایی که می‌تواند در افزایش صمیمیت به کوچ کمک شایانی کند، تطبیق است. این یعنی برای ایجاد رابطه صمیمانه در جلسه کوچینگ باید شخصی شوید که به کوچی نزدیک‌تر است. در محیط کوچینگ این تطبیق‌ها یعنی تطبیق در طرز نشستن یا ایستادن، حالت صدا، سرعت صحبت کردن و غیره. این مهارت کوچ است که تشخیص دهد کدام تطبیق موردنیاز است و کدام را می‌توان انجام نداد.
این امر برای کوچ مزایای زیادی دارد که ازجمله آن:
بیشتر به خود فرد تمرکز کند تا به اتفاقاتی که برای او رخ می‌دهد.
صمیمیت را به‌طور کاملاً طبیعی افزایش می‌دهد و مصنوعی به نظر نمی‌رسد.

به‌محض اینکه کوچ با کوچی به‌اصطلاح هم‌دما می‌شود، تمرکز بیشتری پیدا کره و از طریق هم‌سطحی با او متوجه رفتارهای دیگری در مراجع می‌گردد.

 همدلی نیز در کوچینگ به عنوان یکی از مهارت ها و ویژگی های کوچ حرفه ای و مجرب شناخته شده است. طبق تحقیقات به دست آمده تنها افرادی می توانند به نتیجه ایده آل و دلخواه از جلسات کوچینگ برسند که با کوچ خود ارتباط خوبی داشته باشند و بتوانند هنگام صحبت احساس امنیت و راحتی داشته باشند؛ که این موضوع از طریق همدلی در کوچینگ صورت می گیرد.

زمانی که افراد اقدام به شرکت در جلسات کوچینگ می کنند، در ابتدا این جلسات ممکن است برایشان کاربردی نداشته باشد و احساس امنیت و راحتی نداشته باشند اما زمانی که یک کوچ حرفه ای از مهارت همدلی در کوچینگ استفاده می کنند موجب می شود تا افراد راحت تر بتوانند اعتماد کنند و صحبت هایی با کوچ خود در میان بگذارند. بنابراین مهارت همدلی در کوچینگ موجب احساس خوشایندی در افراد می شود و نیل به اهداف را میسر می کند.

در ادامه این مقاله با یکی از بهترین ویژگی ها و مهارت های کوچ موفق که همدلی در کوچینگ است آشنا می شوید. بنابراین برای آشنایی هرچه بهتر و بیشتر با این مهارت و ویژگی همراه ما باشید.

مهارت همدلی، از ویژگی های کوچ حرفه ای

قبل از اینکه به مهارت همدلی در کوچینگ بپردازیم و شما را با یکی از بهترین ویژگی های کوچ حرفه ای آشنا کنیم، ضروری است که با معنا و مفهوم همدلی بیشتر آشنا شوید زیرا با آشنایی کامل و دقیق این مهارت می توانید همدلی در کوچینگ را درک کنید و به تاثیرات آن پی ببرید.

در واقع همدلی همان چیزی است که موجب ارتباط بهتر و راحت تر بین افراد می شود و پل دوستی و صمیمیت را بین آنها می سازد. همدلی توانایی درک احساس و رفتار طرف مقابل و واکنش حرفه ای و مناسب در برابر آن است که اگر این مهارت بین افراد شکل گیرد موجب احساس خوشایندی در آنها می شود و افراد بهتر می توانند با یکدیگر به گفتگو بپردازند.

فراموش نکنید که همدلی یک مهارت جداگانه از همدردی است؛ زیرا همدلی یعنی همه چیز را آنگونه ببینیم و حس کنیم که طرف مقابل ما می بیند بنابراین باید در دل طرف مقابل جستجو کرده و خود را جای او بگذارید در این صورت دنیا را همانگونه می بینید که او نیز می بیند.

همدلی یک سری ویژگی و نشانه دارد که اگر افراد بتوانند این ویژگی ها را حس کنند و ببینند آن وقت می توانند احساس راحتی و امنیت داشته باشند و با اطرافیان خود به گفتگو بپردازند.

منظور از همدلی در کوچینگ چیست؟

جلسات کوچینگ زمانی مفید و اثربخش خواهد بود که کوچ حرفه ای از مهارت همدلی استفاده کند در این صورت وصول نتیجه ایده آل امکان پذیر است. بنابراین اگر به عنوان یک کوچ قصد برگزاری جلسات کوچینگ را دارید (بدون در نظر گرفتن موضوع جلسات) باید از مهارت همدلی بهره مند شوید تا مراجع بتوانند احساس بهتری داشته باشند.

یکی از اساسی ترین و مهمترین کارهایی که یک کوچ حرفه ای برای برگزاری جلسات کوچینگ باید انجام دهد این است که از مهارت همدلی استفاده کند و به افراد ثابت کند که من همه چیز را همانگونه می بینم که شما میبینید و احساس و رفتار طرف مقابل را درک کند. کوچی که مهارت همدلی را نتواند به خوبی درک کند و از آن در ارتباط با دیگران استفاده نکند به نتیجه دلخواه نخواهد رسید و دیگران نیز از شرکت در جلسات کوچینگ کم کم منصرف خواهند شد.

توانایی همدلی قابل توسعه دادن است بنابراین اگر کوچ از این مهارت برخوردار نیست با توسعه فردی می تواند به این مهارت دست یابد. بنابراین مهارت همدلی یک توانایی است که در کوچ وجود دارد و موجب احساس امنیت و راحتی بین کوچ و مراجع می شود و به آنها ثابت می کند که نیل به هدف امکان پذیر است.

فرایند کوچینگ به همدلی نیاز دارد یا همدردی؟

فراموش نکنید که همدردی مفهومی جداگانه از همدلی دارد و نباید این واژه ها را یکی دانست. در واقع همدردی همانطور که از نامش مشخص است به این اشاره دارد که همان احساس و همان مشکلی که طرف مقابلتان دارد را شما هم دارید بنابراین در اینجا نیاز به درک کردن نیست زیرا شما هم در مشکل به وجود آمده همان حس طرف مقابل را دارید و به مانند او رنج می برید و به خاطر مشکل به وجود آمده احساس درد می کنید.

اگر بخواهیم خیلی ساده به مفهوم همدردی اشاره کنیم تا بهتر متوجه شوید باید بگوییم در همدردی پا به پای طرف گریه و زاری می کنید و همان واکنشی که او دارد بابت مشکل پیش آمده شما هم همان واکنش را نشان می دهید؛ اما در همدلی اینگونه نیست و شما طرف مقابلتان را درک می کنید و احساس بهتری به او می دهید.

یک کوچ حرفه ای به خوبی می داند برای اینکه بتواند تاثیر جلسات کوچینگ را افزایش دهد و رغبت و تمایل افراد را برای شرکت در جلسات کوچینگ افزایش دهد باید از مهارت همدلی در کوچینگ استفاده کند تا نتیجه دلخواه و ایده آل هم برای کوچ و هم برای مراجع قابل دسترسی باشد.

بنابراین فرایند کوچینگ به همدلی نیاز دارد و کوچ زمانی می تواند تاثیراتی مفید و اثربخش بر روی افراد بگذارد که آنها با شرکت در جلسات کوچینگ احساس بهتری داشته باشند؛ برای اینکه این حس به وجود بیاید باید به خوبی درک شوند که همدلی در کوچینگ موجب می شود تا افراد به خوبی درک شوند.

برخی نشانه های همدلی در کوچینگ

کوچ خوب به صحبت های طرف مقابل خوب گوش می دهد

در هنگام گوش دادن حوصله تان سر نمی رود و احساس خستگی نمی کنید

مراجع بی پروا مشکلاتشان را می گویند

کوچ احساس و رفتار طرف مقابل را به خوبی درک می کند

مراجع در هنگام بروز مشکل با خیالی آسوده به سمت کوچ می آیند

دیگران را قضاوت نمی کنید

عجول نیستید

کوچ خود را جای طرف مقابل می گذارد

به اطراف نگام نمی کنید و حواس خود را پرت نمی کنید

توجه به زبان بدن و حالات چهره

فکر کردن در مورد احساس طرف مقابل

اهمیت همدلی در کوچینگ

همدلی یکی از بهترین ویژگی های کوچ موفق است بنابراین اگر می خواهید به یک کوچ حرفه ای و موفق تبدیل شوید باید مهارت همدلی را به خوبی یاد بگیرید و از آن استفاده کنید. همدلی در کوچینگ موجب می شود تا رسیدن به نتیجه دلخواه قابل پیشبینی باشد و افراد در جلسات کوچینگ با اطمینان بیشتر و احساس بهتر شرکت کنند.

همدلی در کوچینگ با جایگزینی خود به جای طرف مقابل و درک احساس و رفتار او رخ می دهد و کوچ به مراجع این پیام را میرساند که من شما را درک می کنم و ناراحتی و رنج شما برای من اهمیت دارد.

مزیت همدلی در کوچینگ

افزایش تعامل بین افراد

احساس امنیت

احترام متقابل

دوری از قضاوت

افزایش تمرکز

دیدن واقعیت و حقیقت از دیدگاه طرف مقابل

حرکت به سمت تغییر

کاهش استرس

افزایش اعتماد بین افراد

افزایش امید و انگیزه

 

اثر جادویی توجه بر افزایش صمیمیت رابطه صمیمانه در جلسه کوچینگ

یکی از روش‌های مؤثر دیگر برای ایجاد رابطه صمیمانه در جلسه کوچینگ و تقویت آن، نشان دادن توجه است. درواقع تا زمانی که کوچی از توجه کامل کوچ مطمئن نباشد، صحبت در مورد خواسته‌ها و علایق خود را به تعویق می‌اندازد. این توجه از سوی کوچ تأثیرات ملموسی را در روند جلسه نمایان می‌کند. توصیه می‌شود برای این کار کوچ از خود بپرسد که چگونه می‌توانم به او نزدیک‌تر شوم. برای یافتن پاسخ این سؤال در ذهن خود به دنبال تشابه در خود می‌گردد و رفته‌رفته پاسخ را خواهد یافت. یک کوچ حرفه‌ای این مهارت و توانایی درونی را دارد که افکار خود را در جهت خروجی‌های موردنظر خود متمرکز کرده و در همان مسیر هدایت کند.
گاهی ممکن است رفتار کوچ طوری باشد که کوچی فکر کند این موضوع برای کوچ فقط یک علاقه زودگذر بوده یا حتی این امکان وجود دارد که کوچ در مورد آن اطلاعات کمی داشته باشد. این بسیار برای روند جلسه و رابطه صمیمانه کوچ و کوچی مخرب خواهد بود. به‌محض اینکه کوچی تصمیم به صحبت گرفت و درواقع از سوی او این اطمینان حاصل شد که موضوع موردبحثش برای کوچ جالب و مهم است باید کوچ به‌گونه‌ای رفتار کند که نشان دهد این علاقه‌مندی به مسئله کوچی زودگذر نیست و برای آن ارزش قائل است.
در مرحله بعد نوبت کوچ است که از کوچی بپرسد: «آیا شما از این علاقه یا موضوع موردبحث یا هدف خود به‌اندازه کافی آگاهی دارید؟» یا «به‌اندازه کافی به این مسئله علاقه‌مند هستید که در مورد آن گفتگوی هدف‌داری داشته باشید؟» اگر هنگام شروع صحبت در مورد موضوعی که به آن می‌پردازد، سردرگمی یا پوچی مشاهده کردید، این موضوع نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

نوع موضوعاتی که کوچ می تواند در مورد آنها صحبت کند:
    اهداف مشخص
    اقدامات یا افرادی که بر این موضوع تأثیرگذار هستند
هدف کوچ این است که مکالمه حاصل را مبتنی بر هدف، کاملاً واقعی و غیرتهاجمی نگه دارد. هنگامی‌که کوچی را بهتر بشناسد می‌تواند در مورد چیزهای دیگر صحبت کند؛ اما باید توجه داشت که این صحبت‌ها فقط در صورت کمک به کوچ در تسهیل تفکر کوچی انجام شوند. دلیل دیگر که بهتر است مکالمه اولیه مبتنی بر مسئله یا هدف باشد، این است که به‌طور طبیعی منجر به دستیابی به مسائلی خواهد شد که محور آن‌ها همان هدف مراجع است. اگرچه پریدن از یک موضوع در مورد هدف به یک موضوع مغایر با هدف امر مطلوبی محسوب نشود؛ به‌خصوص اگر گفتگو در مورد موضوع غیر مرتبط نیز خوب پیش می‌رود.